Kısmı Zaferlerden Kökten Kurtuluş

"Almanya için bir ütopyacı düş olan şey, radikal devrim, insanın genel kurtuluşu değil, kısmi, sırf siyasal bir devrim, yapının temellerini ayakta bırakan bir devrimdir. (...) kısmi bir kurtuluş (...) sivil toplumun bir kesiminin kendisini kurtararak genel egemenliğe ulaşmasıdır. (...) Ama Almanya'da hiçbir sınıf, onu toplumun yıkıcı temsilcisi yapacak cüret, kararlılık ve acımasızlığa sahip değildir... Almanya sonuna kadar giden bir devrim yapmadıkça, devrim yapmış olamaz. Almanya'da Ortaçağ'dan kurtuluş Ortaçağ üzerindeki kısmi zaferlerden de kurtuluşla mümkündür."

"Bu sosyalizm, genel olarak sınıf farklılıklarının; bu sınıf farklılıklarının dayandıkları bütün üretim ilişkilerinin; bu üretim ilişkilerine tekabül eden bütün toplumsal münasebetlerin ortadan kaldırılmasına; bu toplumsal münasebetlerden çıkan bütün düşüncelerin alaşağı edilmesine varana kadar devrimin sürekliliğinin ilanıdır ve, zorunlu bir geçiş uğrağı olarak proletaryanın sınıf diktatörlüğüdür.''

"Bizim için mesele, özel mülkiyetin şekil değiştirmesi değil, yokedilmesi; sınıf uzlaşmazlıklarının yumuşatılması değil, sınıfların ortadan kaldırılması; varolan toplumun iyileştirilmesi değil, yeni bir toplumun kurulması olabilir ancak".

Acımasız bir eleştiri, tümüyle serbest düşünme, gerçeğe mutlak sadakat ve bilimle...

Sevgiyle kalın...

15 Şubat 2012 Çarşamba

İnsan Doğası hakkındaki görüşlerin kıyaslanması


İnsan Doğası- Kuramlar
Standart Sosyal Bilimler Modeli
Sosyalizmin Yaygın Ekolleri
Sosyobiyoloji
Kültürel Biyoloji
Organik Evrim: modifikasyonla evrim (mutasyon; doğal seçilim); türleşme; organik çeşitlilik
Önemsiz, çünkü;
  1. İnsan hayvan değildir.
  2. İnsan teknolojisi ve kültürü organik evrimi durdurmuştur.
Önemsiz, çünkü;
  1. İnsan türü genetik olarak tümüyle homojendir.
  2. Organik evrim bir türe çok benzeyen başka bir tür varsa önemlidir. İnsan o kadar özgündür ki, kıyaslanabilecek başka bir tür yoktur.  
Belirleyici önemde, çünkü;
  1. İnsan da sıradan bir hayvandır.
  2. İnsan hala erken taş çağı genlerine sahiptir.
  3. Kültür de zaten organik evrimin en son ürünüdür.
Son derece önemli, çünkü;
  1. İnsan bir hayvandır.
  2. Davranışın altında psikolojik mekanizmalar, onun da gerisinde nörolojik süreçler ve nihayetinde bu süreçlerin ana parçası olan proteinler, nükleik asitler yani gen-ürünleri vardır.
Kültürel Evrimi: toplumsal yapıların değişimi-gelişimi; insan ilişkilerinin dönüşümü; gündelik yaşam karmaşıklaşması ve teknolojinin ilerlemesi

Belirleyici önemde, çünkü;
  1. İnsanın tüm davranışları kültürel determinantların sonucudur.
  2. Biyolojik determinantlar vardır; ama, onlar tüm toplumlar için sabittir. Dolayısıyla değişkenliği yaratan kültürel farklılıklar ve evrimdir.
Tek etkili faktör konumunda, çünkü;
  1. Kültürel ve sosyal yapı insanı yeni baştan yaratır.
  2. Sınıflar, bireylerin tüm davranışlarını kesin olarak belirler.
  3.  
Tali önemde
Çok önemli
Genetik düzey; neyi ne ölçüde belirler ya da etkiler; toplumsal çözümlemede önemi nedir?
  1. Önemsiz
  2. Belirleyici
  3. Tali önemde
  1. İlişkisiz
  2. İlişkili ama henüz hesaba katmak için vakit erken
  3. İlişkili ama tali önem
Temel önemde, çünkü belirleyiciliği var.
Çok önemli ama kesinlikle ve kesinlikle belirleyici değildir
Tek yumurta ikizleri çalışmaları neyi gösterir?
  1. Hiçbir şeyi
  2. Genlerin belirleyiciliğini
  3. Genlerin de bir faktör olduğunu
  1. Sonuç çıkarılabilecek gibi değil
  2. Genlerin de bir faktör olduğunu
  3. Genlerin önemli olduğunu
  1. Genlerin kesin belirleyiciliğini
  2. Genlerin aşırı etkili olduğunu
  3. Kültürün taliliğini
Genlerin çok etkili olduğunu
Evrimsel psikoloji: insan psikolojisinin organik evrimdeki kökleri
  1. Evrimsel psikoloji temelsizdir
  2. İnsan kültürel bir hayvandır
  3. Toplumsal düzenleme insanların içgüdüsünü de hesaba katarak düzenlenmelidir.
  1. İlişkisiz
  2. İnsanın melek olmadığını gösterir
  3. Sosyalist bir toplumun neyi yapmaktan kaçınması gerektiğini gösteren bir bilim
Temel önemde. Bireylerin neyi yapıp neyi yapmayacağını tespit eder. Ayrıca bir toplumun hangi biçimleri alırsa felakete sürükleneceğini gösterebilir.
Önemli ama kestirmeci ve beyin bilimlerine yaslanmadığı için kısmen temelsiz. Kimi zaman gerçekle ilişkisiz.
İnsanların diğer hayvanlardan farkları
  1. İnsan hayvandan kökten farklıdır.
  2. İnsan içgüdülerini yenmiş hayvandır.
  3. İnsan içgüdülerini gemleyebilen hayvandır.
  1. İnsan politik bir hayvandır; yani hayvan değildir.
  2. İnsan sosyal bir hayvandır, diğer hayvanlarla bu nedenler kıyaslanmamalıdır.
  3. İnsan alet üretir, medeniyet yaratır ve kültüreldir; yani hayvani özellikleri yok olmuştur.
Özsel bir farkı yok.
Bağlantıların yoğunluğu ve nöroplastisitenin derecesi.
Primatoloji: primat davranışları, beyni, mental dünyası, yaşadıkları ortam
  1. Primatlar eşitlikçidir. Demek ki insan da özünde eşitlikçidir.
  2. İnsanla ilişkisiz.
  3. Şempanze bencil ve saldırgandır. Dolayısıyla insan da öyledir.
  1. Primatların iyi özellikleri insanda vardır; ama kötü özellikleri yoktur.
  2. İnsan hayvanla kıyaslanamaz.
  3. Primatlar sadece ilkel insanla kıyaslanabilir.
Temelde primatlarda hangi davranışsal özellikler varsa insanda da aynıları vardır.
Primatın türüne, incelenen davranışa, çevreleyen koşullara göre değişir.
Diğer Homo türleri ve H. sapiens arasındaki farklar; bizle ortaklık ve farklılıkları
  1. İlişkisiz.
  2. Bilinemez.
  3. Onlar insana uzak ama primatlara yakındır.
  1. Onların beyninin iç organizasyonunu bilemeyiz. Yani kıyaslanamaz.
  2. Onların kültürünü bilemeyiz.
  3. İlişkisiz.
Şimdilik bilmiyorum.
Şimdilik bilmiyorum.
Avcı-toplayıcı kabileler günümüz toplumu hakkında neyi gösterir?
  1. Onlar barışçıldır. Yani insan özünde barışçıldır.
  2. Onlar da saldırgandır. Çünkü insan doğası gereği saldırgandır.
  3.  



Beyin bilimleri toplumsal çözümleme açısından ne anlamda ve ne ölçüde işe yarar?




Psikoloji: buradan gelen veriler ve kuramların önemi nerededir?




Zeka, deha, mental retardasyon: kaynakları, anlamı, değişebilirliği




Gelişimsel süreçler: doğum öncesi, doğum esnası, yenidoğan, süt bebek, sonraki bebeklik, erken çocukluk, geç çocukluk, ergenlik, erken yetişkinlik




Psikolojik ve psikiyatrik bozukluklar: nedenleri, önemi, gösterdikleri, engellenebilirliği




Zevkler ve renklerin öznelliği: hangi ölçüde özneldir, anlamı ve önemi




Evrensel ortaklıklar: gerçekten var mıdır böyle ortaklıklar?




Bencillik (selfishness): var mıdır, yaygınlığı nedir, kaynakları ve biçimleri




Özgecilik (altruism): var mıdır, yaygınlığı nedir, kaynakları ve biçimleri




Suçun kökenine bakış: nedenler, çözümler, suçun faillerine bakış




Şiddetin kökenine bakış: şiddet tanımı, doğası, nedenleri, azaltılması




Ödül-ceza mekanizması: biyokimyasal düzey, nöral düzey, makro düzey




Bireyin tarihteki rolü




Kültürlerarası farklılıklar




Arkeoloji bilimi




Sosyoloji bilimi




Felsefe




Tarih




Antropoloji




İktisat Bilimi




Dinin toplum ve birey üzerindeki etkileri




Tarihsel dönemin farklılığı meselesi




İndirgemecilik ve Holizm (bütünlüklü bakış)




Yoksulluğun bireyin davranışına etkisi




Sınıfsal aidiyet




Ailevi ortam




Kültürel çevre




Çocuk yetiştirme




Eğitim sistemine dair reform önerileri




Dincilik, İslamcılık, İsrail, Orta Doğu ve Kuzey Afrika




İnterdisiplinerlik




Diyalektik (düşünce) materyalizm




Materyalizm




İdealizm




Ateizm




Üretkenlik




Ekip çalışmasının yaygınlığı




Ampirik veriye sadık fikirler geliştirme hassasiyeti




ABD’ye bakış




İlişkileri: CIA, Pentagon, NSA, FBI,  NASA, Anti-terör timleri, Emniyet Kuvvetleri, Hükümet




Kadın-erkek eşitsizlikleri, statü farklılıkları




Kadın-erkek işbölümü




Kadın kotası




Pozitif ayrımcılık




Hangi ülkelerde daha popüler




Kesinlik, dakiklik, bütünlülük, sistematiklik, derinlik, kapsamlılık, sağlamlık




Bilime biçilen rol ve verilen değer




SSCB ve diğer işçi devletlerine bakış




İsrail Kubbitzlerine bakış




Bir kurum olarak ailenin toplumsal ve bireysel işlevine biçilen rol




Liberalizm




Marksizm




Mülkiyet tutkusu




Bilimsel araştırmanın “ilişkili ve önemli görüldüğü” alt-üst düzeyler




Bilimsel aktivite ve açıklamanın felsefi doğasına bakış




Duygu ve hislerin modelleme ve kuramın şekillenişiyle ilişkisi




Modellemenin yaygınlığı




Basitleştirmenin kabul edilebilirliği




Varsayımların yaygınlığı




Daha çok hangi arka plandan gelenler hangi “insan doğası” çerçevesine sahip çıkıyor




Felsefi olarak hangi tarihsel ekollerle benzerlik-yakınlık sergilerler




Türkiye’de bilinirlik




Türkiye’de kabul görürlük




Etkilediği bilimsel disiplinler




Yazılarındaki sıcaklık, renklilik, yaratıcılık, derinlik, içgörü, sezgi, ileri görüş




Geçmişi: popülerliği ne zaman zirve yaptı, ne zaman azalmaya başladı




Geleceği: günümüzde etkisi azalıyor mu yoksa artıyor mu?
















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder